Mattheos@NTUA
  • ΤΟ ΘΕΜΑ
  • ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΠΟΥ
  • ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
  • ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΤΟ ΘΕΜΑ
  • ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΠΟΥ
  • ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
  • ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ .  Στην περιοχή που θα επιλεγεί (ως μέρος της ευρύτερης περιοχής που προτείνεται) θα σχεδιαστεί χωρική ενότητα που θα αφορά λειτουργίες και χρήσεις όπως θα καθοριστούν από κάθε σπουδαστική ομάδα. Η χωρική ενότητα που θα σχεδιαστεί θα αποτελείται από κλειστό χώρο, με τάξη μεγέθους 150 μ2, καθώς και ημιυπαίθριο και υπαίθριο χώρο, που θα εξυπηρετούν λειτουργίες, οι οποίες θα απευθύνονται στους εποχιακούς ή μόνιμους επισκέπτες της παραλίας.
[Σημείωση: τα 150 μ2 είναι "καθαρά" τετραγωνικά. (Δεν περιλαμβάνουν τοιχοποιίες και χώρο κίνησης). Επίσης παρασκευαστήριο / αποθήκες και χώροι υγιεινής δεν συμπεριλαμβάνονται στα τετραγωνικά της χωρικής ενότητας]
Βασικός στόχος της άσκησης είναι ένταξη της αρχιτεκτονικής πρότασης στο τοπίο, μέσω ανάγνωσης του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος. Ο χώρος θα μπορεί να λειτουργεί κατά τη διάρκεια της ημέρας ή και τις βραδινές ώρες. Θα μπορεί να παρέχει δυνατότητα ανάλογα με τη διαμόρφωση του χώρου, προστασίας από τις καιρικές συνθήκες κάθε εποχής (ήλιο, βροχή, αέρα, κρύο) για ατομική χρήση (ενημέρωση, διάβασμα, ξεκούραση, περισυλλογή) ή συλλογική χρήση (συζήτηση, συναντήσεις, συλλογικές δράσεις, κλπ.).
Το πρόγραμμα της προτεινόμενης χωρικής ενότητας ενδεικτικά θα μπορούσε να περιλαμβάνει μικρό αναψυκτήριο, χώρους ψυχαγωγίας, χώρους πληροφόρησης, περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης, χώρους για συλλογικές δράσεις, χώρους για εκπαιδευτικές δράσεις, κλπ. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ενσωματώνει ένα παρασκευαστήριο με πάγκο τουλάχιστον 3 μέτρων.
 
Η συγκρότηση της επιθυμίας Το περίγραμμα της επιθυμίας ξεκινάει από ένα αφήγημα προσπαθώντας να προκαλέσει την έναυση της συνθετικής διαδικασίας. Προϋπόθεση όμως για τη συγκρότηση της προσωπικής επιθυμίας από την σπουδάστρια είναι η αμφισβήτηση της υφιστάμενης αντίληψής της για τα κτιριολογικά προγράμματα με τα οποία είναι εξοικειωμένη.
Ο σπουδαστής πρέπει να αποχωριστεί τις συγκροτημένες διατάξεις που θεωρεί αυτονόητες για τους χώρους που έχει ζήσει. Το «κυλικείο» του σχολείου ή της σχολής, τα «καφενεία που συχνάζει» καθώς και όλοι οι χώροι που εν γένει κατοίκησε έχουν ενσταλάξει μέσα του εικόνες που έχουν μεγεθυνθεί από προσωπικές συναισθηματικές φορτίσεις συνδεδεμένες με τους χώρους που έζησε.
 
Ενδεικτικό πρόγραμμα υποστήριξης της βασικής χρήσης,
  • παρασκευαστήριο με πάγκο εξυπηρέτησης μήκους τουλάχιστον τουλάχιστον 3 μέτρων
    Στο χώρο θα υπάρχουν καφετιέρα,ψυγεία, νεροχύτης, πλυντήριο πιάτων, δύο εστίες και
    μικρός φούρνος, μικρή βιτρίνα και τα απαιτούμενα ντουλάπια και ράφια.
  • Αποθηκευτικοί χώροι για ανάγκες αποθήκευσης καθημερινής χρήσης εξοπλισμού και αντικειμένων
    όπως μπουκάλια, κουτιά αναψυκτικών, διάφορα άλλα καθαρά αντικείμενα και ένα ακόμη ψυγείο.
  • Κλειστή αποθήκη - επαρκώς αεριζόμενη-για κάδους διαχωρισμού απορριμμάτωνκαι ανακύκλωσης.
  • Δύο W.C. (ανδρών/γυναικών) και ένα για ΑΜΕΑ.
Επιπλέον ανάλογα με την προτεινόμενη χρήση μπορεί να περιλαμβάνει: 
  • Κλειστή αποθήκη για τη φύλαξη εποχιακού εξοπλισμούπου η οποία θα πρέπει να αερίζεται επαρκώς.
  • Αποδυτήρια / Ντουζιέρες λουομένων κλπ
3η Ασκηση (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ) - Ενδιάμεση Παρουσίαση #3
ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Το περίγραμμα της επιθυμίας, καθώς σταδιακά συγκροτείται μέσα από σκίτσα και κείμενα που βασίζονται στη συστηματική παρατήρηση και την ανασυγκρότηση των βιωματικών εμπειριών και των πολιτισμικών χαρακτηριστικών του φοιτητή, βρίσκεται στο μεταίχμιο ανάμεσα στην ανάλυση του σχεδιαστικού προβλήματος και στη διατύπωση της σχεδιαστικής επίλυσης. Το περίγραμμα της επιθυμίας εξελίσσεται διαγραμματικά με σκίτσα και αφηρημένες χαράξεις και σταδιακά δίνει υπόσταση στη συνθετική ιδέα, τη νοητική διαδικασία δηλαδή που θα οδηγήσει στον σχεδιαστικό προσδιορισμό του αρχιτεκτονικού έργου.
Το τελευταίο στάδιο συγκροτεί την κατανόηση των επιμέρους πτυχών της Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης όπως:
  • η ένταξη στο περιβάλλον
  • η αξία του προσανατολισμού και του φωτός
  • η εμπειρία της κίνησης στο χώρο
  • η λειτουργική σχέση των χώρων μεταξύ τους,
    κατανόηση της διαφοράς ανάμεσα στη μορφή, στη δομή και στη λειτουργία
  • κατανόηση της σχέσης μέρους και όλου
  • η ογκοπλαστική διαμόρφωση
  • κατασκευαστικός και λειτουργικός κάναβος
  • τα υλικά και οι κατασκευαστικές αρχές του κτίσματος
Στην διάρκεια της επεξεργασίας του θέματος δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη αναλυτικής και συνθετικής σκέψης ενώ καλλιεργούνται δεξιότητες στη χρήση τεχνικών αναπαράστασης και προσομοιώσεων. Η απόκτηση γνώσεων που σχετίζονται με τα συστατικά του αρχιτεκτονικού αντικειμένου γίνεται μέσα από την διαδικασία δοκιμής και σφάλματος. Πειραματικές διαδικασίες που ελέγχουν τις προτεινόμενες επιλύσεις σχολιάζοντας κάθε φορά διαφορετικές παραμέτρους και στόχους σχεδιασμού και εμπεδώνοντας την αρχιτεκτονική σύνθεση ώς πολυπαραμετρική δημιουργική διαδικασία. Η μεθοδολογία της συνίσταται στη σύλληψη, διερεύνηση και επεξεργασία μια πρόθεσης-πρότασης για ένα συγκεκριμένο τρόπο οργάνωσης του χώρου προκειμένου να εξυπηρετήσει έναν επιθυμητό σκοπό καθώς και την οριστικοποίηση και έκφραση της πρότασης αυτής με αρχιτεκτονική γλώσσα (διαγραμματικές σημειώσεις, σκίτσα, σχέδια, προσομοιώσεις και λοιπές αναπαραστάσεις) για την εύληπτη απεικόνιση της πρότασης σε 2 και 3 διαστάσεις.
 
Η παράδοση του τελικού σταδίου της ανάπτυξης της αρχιτεκτονικής σύνθεσης θα συγκροτηθεί από μια σειρά εικόνων (JPG ή PNG) διστάσεων 600 Χ 600 pixels @ 300 dpi. Οι εικόνες θα παρουσιάζουν αφηγηματικά όλη την διαδικασία και τις συστηματικές δοκιμές με την οποία εξελίχθηκε το συνθετικό θέμα μέχρι την οριστικοποίησή του,
4η Ασκηση (ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ) Ενδιαμεση Παρουσιαση #4
Friday, December 5th, 2025 • © 1999-2025  Mattheos Papavasiliou  • Τ   +30 210 772 3384  •  Ε  mail@mattheos.gr